Stel ons een vraag

Uw gegevens zijn verstuurd. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven staat in de privacyverklaring.

Waar vindt u ons

Open
Close

Als uw medewerkers thuis werken en een auto van de zaak hebben, is het woon-werkverkeer naar kantoor dan voor de BTW zakelijk of privé? Volgens de huidige regels is het privé en geldt er een regeling voor de correctie van de BTW op dit privégebruik. Een werkgever vond dat duur en niet terecht, en wendde zich tot de rechter.

Standpunt werkgever
De werkgever biedt werknemers faciliteiten om thuis te kunnen werken. De afstand tussen woning en werk is hiermee tot nihil gereduceerd en speelt geen rol meer in de woonplaatskeuze van de werknemers. Door de mogelijkheid om locatie-onafhankelijk te werken, hebben de werknemers geen vaste plaats van tewerkstelling meer. Als ze naar kantoor komen heeft dat dus uitsluitend zakelijke overwegingen.

Oordeel rechter
De werknemers mogen in dit geval thuis werken, het is niet verplicht. Ze hoeven hun werk niet op kantoor te verrichten, met uitzondering van vergaderingen en overleggen, met inbegrip van het aansturen van andere medewerkers. Feitelijk wordt 48% van de werkzaamheden op kantoor verricht.

De mogelijkheid voor de werknemers om thuis te werken kan weliswaar het aantal woon-werkkilometers verminderen, maar wijzigt het karakter van de ritten tussen huis en kantoor niet. Het blijft een privéaangelegenheid van de werknemers als ze, vrijwillig of noodzakelijk, de rit naar en van kantoor maken.

De werkgever wordt dus in het ongelijk gesteld.

Na verkoop bedrijf nog ondernemer?

17 - september - 2020

Een vrouw, haar man en zijn broer hebben een VOF met een loonbedrijf. De activiteiten van de VOF worden verkocht, maar de VOF verhuurt de onroerende zaken aan de koper. Van de koopsom blijft de koper € 300.000 achtergesteld schuldig. De man en zijn broer verrichten nog werkzaamheden voor de koper en voor andere bedrijven. […]

Lees verder »

Vragen en antwoorden loonheffingen en corona

15 - september - 2020

Door de coronacrisis kan er veel veranderd zijn voor u en uw werknemers. Waarschijnlijk werken uw werknemers nu vaker thuis dan op kantoor. Wat betekent dat voor hun reisvergoedingen of OV-abonnementen? Misschien betaalt of vergoedt u hulpmiddelen waarmee uw medewerkers thuis kunnen werken. Hoe verwerkt u dat in uw aangifte loonheffingen? Op zulke vragen heeft […]

Lees verder »

Archief nieuwssignalen
Bezoekadres

Deventerstraat 379
7322 RH Apeldoorn

tel. 055 – 366 01 55

Postadres

Postbus 442
7300 AK Apeldoorn

Bel mij

Uw gegevens zijn verstuurd. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vul hier uw naam en telefoonnummer in en wij nemen contact met u op.

Ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven staat in de privacyverklaring.